Accepteu les cookies?

Utilitzem cookies de tercers per obtenir informació de la navegació dels usuaris.

Més informació
CA | ES
Comunitat General de Regants dels Canals d'Urgell

Presentem la restauració d’una pintura i un sagrari a l’ermita de Sant Isidre Llaurador de Ponts


Coincidint amb la festivitat de Sant Isidre Llaurador, patró dels pagesos, el passat 14 de maig, vam presentar la restauració d’una pintura i un sagrari de l’Ermita de Sant Isidre Llaurador de Ponts, construïda per Isidre Puig Boada, deixeble d’Antoni Gaudí
. L’ermita es troba ubicada a la primera casa de comportes dels Canals d’Urgell.

El sagrari i la pintura sobre el Crist Crucificat, que daten del segle XIX, es trobaven ubicats a l’ermita, a la presa del Tossal de Ponts. La diada va comptar amb la presència excepcional del Dr. Ximo Company, Catedràtic d’Història de l’Art Modern de la UdL i Director del CAEM (Centre d’Art d’Època Moderna) que ha dirigit els treballs de restauració que s’hi han dut a terme.

A l’acte hi van assistir el president de la Comunitat General dels Canals d’Urgell, Amadeu Ros; l’alcaldessa de Ponts, Solés Carabassa Close i el primer tinent d’alcalde, Emili Pals Augé; els vocals de la junta de govern de la Comunitat General de Regants dels Canals d’Urgell; els vocals de la junta de regs; els presidents de la junta rectora de les 20 col·lectivitats dels Canals, així com els ex vocals de la junta de govern, a qui es va fer una menció especial. També hi va assistir el director general de la CGRGU, Xavier Díaz Vendrell, la secretària de la CGRCU, Montserrat Font Font; la Directora de la Fundació Canals d’Urgell, Maribel Pedrol Esteve i els patrons de la Fundació Canals d’Urgell: Josep Maria Pujol Gorné i Gaspar Feliu Montfort.

El Dr. Ximo Company va posar en valor l’Ermita de Sant Isidre, construïda per l’arquitecte Isidre Puig Boada, deixeble d’Antoni Gaudí, l’any 1949 i que fou inaugurada l’any 1950. Company va donar a conèixer els treballs de restauració de la pintura d’un Crist Crucificat, un oli sobre tela del segon o tercer terç del segle XIX i considerat un anònim acadèmic, ja que no s’ha pogut filiar la peça a cap artista en concret. Malgrat això, les característiques de l’obra indiquen que l’autor posseïa formació pròpia d’un estudiant vuitcentista. S’ha realitzat un examen exhaustiu de l’estat de l’obra, s’ha netejat i se n’ha realitzat un condicionament general.

També es va donar a conèixer la restauració del sagrari, un moble litúrgic destinat a preservar la sagrada forma. Aquest té imatges de la Pietat, Sant Joan Evangelista i Sant Pere. Data del segon o tercer terç del segle XIX i se’n desconeix el lloc de realització, així com també la seva procedència, tot i que tot apunta que fou elaborat en un obrador català. S’ha dut a terme un estudi exhaustiu de l’estat de conservació de l’obra, s’ha fet una fixació puntual i general de la policromia, s’ha desinfectat la fusta i s’ha consolidat, així com també s’ha efectuat una neteja, una aplicació de vernís i massillat selectiu amb la reintegració cromàtica pertinent i un condicionament general de l’obra.

Per la seva banda, la directora de la Fundació Canals d’Urgell, Maribel Pedrol Esteve, va avançar que en breu es donaran a conèixer els actes de la commemoració del 160 aniversari de l’arribada del reg a la primera finca dels Canals d’Urgell.